Abu Dhabi International Airport, Midfield Terminal Complex


Compleet nieuwe luchthaven

Het Midfield Terminalgebouw zelf is een van de grootste terminalgebouwen ter wereld en zal straks onder één dak een oppervlak van 730.000 vierkante meter bestrijken. De kleinste bijgebouwen, zoals die waarop de passagiersbruggen worden aangesloten, zijn van een kathedraalachtige omvang, en herbergen de meest uiteenlopende en ingewikkelde installaties. Voor de elektriciteit is alleen al zo’n 6.000 kilometer kabel nodig. De terminal zal circa 50.000 telecomuitgangen tellen en een slordige 10.000 beveiligingscamera’s. De voorspellingen zijn dat in 2020 minimaal 30 miljoen passagiers per jaar de luchthaven zullen aandoen. Behalve dat het een van de grootste en meest geavanceerde luchthavens ter wereld lijkt te worden, zal het Midfield Terminal Complex ook het zoveelste sieraad op de kroon van Abu Dhabi zijn – een snelgroeiende zakelijke wereldstad die eeuwenoude Arabische elegantie combineert met technologische vooruitstrevendheid.

Zowel ‘land-side’ als ‘air-side’

Deerns is verantwoordelijk voor het plannen en implementeren van alle luchthaven-specifieke installaties op en rond de nieuwe Midfield Terminal in Abu Dhabi. Een greep uit de vele werkzaamheden:
  • Beveiligingssystemen;
  • IT infrastructuur en -systemen;
  • Extra Low Voltage Systemen;
  • Alle Special Airport Systemen (AODB, CUPPS, FIDS, PA & VA).
Buiten het gebouw is Deerns ook verantwoordelijk voor een lange lijst van installaties, zowel ‘landside’ als ‘airside’:
  • Passagiersbruggen;
  • Visual Docking en Guidance Systemen (VDGS);
  • Platformverlichting; - Vliegtuigkoeling;
  • Aircraft Ground Power (elektriciteit voor vliegtuigen);
  • Airfield Ground Lighting (grondverlichting);
  • Bewegwijzering.
Onder meer de volgende beveiligingsystemen horen hierbij:
  • Toegangscontrole;
  • CCTV & videobewaking;
  • Screening passagiers;
  • Screening bagage;
  • Screening voertuigen;
  • Screening postpakketten;
  • Veiligheidsmanagementsysteem (besturing/controle).

‘Diepe koeling’ toegepast

Een van de grootste uitdagingen bij het creëren van schone platforms op Midfield had te maken met de benodigde koeling van vliegtuigen na het landen. De hoge omgevingstemperaturen in Abu Dhabi, soms oplopend tot 50°C, gecombineerd met strikte regelgeving inzake de toegestane minimum luchttemperatuur en de toegestane maximum luchtdruk in geparkeerde toestellen, maakten adequate koeling onmogelijk. Koelen kan wel binnen die voorwaarden, maar de koelcapaciteit is onvoldoende om bij deze hoge buitentemperaturen een aangename binnentemperatuur te realiseren. Gezien de groei van de luchtvaart in warme gebieden als Azië en het Midden-Oosten heeft de IATA (International Air Transport Association) de regelgeving aangepast. Er is meer ruimte voor het ontwikkelen van alternatieve koelsystemen, echter uitsluitend met goedkeuring van de vliegtuigbouwers.

Op zoek naar een oplossing ging Deerns het gesprek aan met vele deskundigen, waaronder deze vliegtuigbouwers. Uiteindelijk rolde er een unieke, innovatieve oplossing van de ontwerptafel, de zogeheten ‘diepe koeling’. Hierbij wordt extreem koude lucht (tot -20˚C) het vliegtuig ingeblazen. Hierdoor ontstaat een veel hogere koelcapaciteit. Omdat deze vrieskou van invloed kan zijn op de veiligheid van een vliegtuig is goedkeuring nodig van de vliegtuigfabrikant en worden strenge eisen gesteld aan veiligheids- en controlesystemen.

Schone platforms

De platforms die aan de gates liggen – waar vliegtuigen tussen het landen en opstijgen geparkeerd worden – vormen een belangrijk knooppunt van technische installaties: elektriciteit, brandstof- en (drink)wateraanvoer voor de vliegtuigen, bagagetransportroutes, koel- en onderhoudsfaciliteiten, docking- en geleidingssystemen en meer. Idealiter bevinden al deze installaties zich veilig onder de grond, samen met de vele kabels en leidingen die erbij horen. De koppelpunten komen dan aan het oppervlak in afgebakende putjes rondom het platform. Zo blijft het platform vrij. Het grote voordeel van zo’n ‘schoon platform’ is de verminderde kans op schade en oponthoud. Op veel bestaande luchthavens zijn schone platforms een utopie. Maar op het Midfield Project zijn we erin geslaagd uitzonderlijk schone platforms te creëren. Dankzij de in Abu Dhabi opgedane ervaring, zijn we nu een wereldwijde koploper geworden in het ontwerpen van schone platforms.