Delftse symboliek centraal op station Delft


Jarenlang werd Delft ‘verdeeld’ door het spoor. Sinds 2015 is dit niet langer het geval, omdat de trein sinds die tijd door een tunnel rijdt. Boven het ondergrondse spoor staat een nieuwe stationshal, gecombineerd met een stadskantoor voor de gemeente. Mecanoo ontwierp het bovengrondse complex dat op de begane grond geheel transparant is uitgevoerd. Deerns ontwierp de technische installaties voor zowel het stationsgebouw als het stadskantoor.

Aangenaam verblijven in de stationshal

Om ervoor te zorgen dat het klimaat in de stationshal aangenaam blijft is gekozen voor een dichte constructie van de hal. Dit is gerealiseerd door de toegangen te voorzien van tourniquets die slechts beperkt lucht doorlaten naar de omgeving. Bij de engineering van de puien is rekening gehouden met de luchtdruk die optreedt bij deze dichte constructie. De stationshal heeft naast een wachtfunctie en een ticketverkoop ook voorzieningen voor horeca en retail. Het installatietechnisch ontwerp is gericht op de toekomst waarbij huurders kunnen en zullen wisselen. Zo kunnen de afzonderlijke winkeliers eenvoudig hun eigen installaties aansluiten voor verwarming, koeling, gas, water en elektra. Ook voor systemen, zoals ventilatie, data-, wifi-, transport- en sprinklersystemen ontwierp Deerns voorzieningen en installaties.

LED-verlichting tussen lamellen

Het bijzondere lamellenplafond met de kaart van Delft is beeldbepalend voor de hal. Als je onder het plafond loopt, verschuift het beeld op de kaart. Omdat de stationshal buiten de thermische schil van het gebouw ligt is boven het plafond isolatie van minerale wol aangebracht. Deze heeft ook een akoestische functie. De LED-verlichting hangt in rijen tussen de lamellen en is verborgen in kunststof kokers, zodat ze vlak in het plafond liggen.