Terug naar insights

Microsoft The Outlook: het nieuwe netwerken

Het idee over werkplekken is de afgelopen tien jaar radicaal veranderd. Kantoorgebouwen en binnenruimtes zijn veel comfortabeler geworden, socialer en vooral slimmer. Microsoft's hoofdkantoor in Nederland, The Outlook, liep op dit gebied al ver voorop, maar brengt met een ingrijpende renovatie het concept smart buildings naar een next level. Van het Nieuwe Werken naar het Nieuwe Netwerken. bGrid® van Deerns speelt een centrale rol in deze digitale transformatie.

Stel je een gebouw voor dat je bij binnenkomst éxact vertelt wat voor jou de fijnste plek is om te werken, en waar je die plek vindt. Een gebouw dat je voor vertrek van huis al heeft gemeld of er nog een parkeerplek vrij is voor jou als je op kantoor komt. En een gebouw dat de klant waarmee jij ’s middags een afspraak hebt geheel autonoom ontvangt, middels een virtual lobby experience. Klinkt als toekomstmuziek? Dat is het allerminst. Een ingrijpende renovatie maakt van The Outlook een van de slimste gebouwen die er is.

Filosofie van The Outlook
Het concept van The Outlook is gebaseerd op de theorieën en het boek “Busy: how to thrive in a world of too much” van Tony Crabbe, vertelt Digital Advisor Chris Nouveau van Microsoft. “Van hem is de uitspraak: ‘Define your aspired impact, then choose you activity and workplace’.” De ruimtes in The Outlook zijn indachtig die uitspraak zo verdeeld en ontworpen dat gebouwgebruikers er hun dag optimaal kunnen besteden. Er komen concentratieruimtes, ontspanningsruimtes, ruimtes voor telecommunicatie, ontmoetingsplekken en natuurlijk flexplekken. Nouveau: “We onderscheiden twee stromen mensen in ons gebouw: de employee experience en de visitor experience. Beiden willen wij middels smart technologie zo goed mogelijk faciliteren. Van het moment dat mensen hier naartoe afreizen en parkeren, tot de ontvangst van onze gasten, het prettig kunnen werken en de hosting van een meeting tot aan het vertrek toe.”

Een gebouw als een smartphone
De ruggengraat van de slimme toepassingen in The Outlook wordt gevormd door bGrid®, een integraal en open IoT-platform voor gebouwen ontwikkeld door Deerns en Evalan. In het gebouw worden draadloze sensors van bGrid® geplaatst die 24/7 informatie doorgeven over bijvoorbeeld de bezettingsgraad, geluidsdruk en luchtkwaliteit in het gebouw. Microsoft maakt vervolgens gebruik van eigen cloud-technologie (Azure Cloud) om alle data te koppelen en analyseren, zodat die gebruikt kan worden om de beste user experience te bieden; door de accurate indoor positionering kan een scala van location based services geboden worden. Hierdoor functioneert het gebouw als een personal assistent voor de medewerkers en bezoekers. Dat moet leiden tot meer tevreden medewerkers, een hogere productiviteit, minder energiegebruik, minder afval en een verbetering van het welzijn.

De upgrade van The Outlook levert Microsoft niet alleen een state-of-the-art hoofdkantoor op, het opent ook nieuwe mogelijkheden en markten in smart buildings, vertelt Digital Advisor Chris Nouveau van Microsoft. “The internet of Things (IoT) zorgt voor een exponentiële groei aan data en technologieën als bGrid® en Azure Cloud zorgen ervoor dat wij die data kunnen benaderen en analyseren, om vervolgens uiteenlopende gebouwoplossingen te bieden voor alle stakeholders. Van energiemanagement, tot preventief onderhoud, een efficiënte gebouwexploitatie en meer comfort en welzijn voor gebouwgebruikers: hier is een enorme behoefte aan in het hele ecosysteem van de bouw.” Het is vanuit deze visie dat samen met Schiphol dit smart building platform nu verder wordt uitgerold over het Central Business District van Schiphol.

Maar het geboden comfort en gemak – en de allure van een next level smart building – moet ook voor een geweldige Microsoft-ervaring zorgen op merkniveau. De nieuwe Outlook biedt de beleving die werknemers en bezoekers verwachten van het tech-bedrijf. Het gebouw is daarmee een extra wapen in de ‘war on talent’ in de IT-sector. Dus ook in dit opzicht neemt Microsoft met de digitale transformatie van hun hoofdkantoor een voorschot op de toekomst. In dat licht bezien is The Outlook niet alleen een smart building, het is tegelijkertijd een smart business case.

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Abonneer u dan op ons iD e-zine.