Meer ruimte voor de Airbus A380 op Schiphol

Op luchthaven Schiphol is sinds januari meer ruimte voor de Airbus A380. Er konden twee superjumbo’s tegelijk worden afgehandeld, maar sinds januari is er een derde gate waar het grote toestel kan aanmeren: aan gate E24, op de kop van de E-pier. Deerns ontwierp het nieuwe platform en de nieuwe bruggen.

Meer ruimte nodig

De komst van grotere vliegtuigen, zoals de Airbus A380 heeft veel gevolgen voor een luchthaven waar de ruimte beperkt is. Niet alleen zijn er andere passagiersbruggen nodig voor de dubbeldeksvliegtuigen; ook het taxiën van de vliegtuigen vraagt om meer ruimte om o.a. bochten te kunnen nemen. Om het aanmeren van vliegtuigen mogelijk te maken is eerst een studie gemaakt van het gebied rond de kop van de E-pier. Uit de studie bleek dat de taxiroute moest worden omgelegd en dat de opstelplaats voor het toestel vergroot moest worden.

Passagiersbruggen ook voor kleinere toestellen

Omdat de Airbus A380 dubbeldeks is, zijn er minimaal twee bruggen nodig: één voor het bovendek en één voor het benedendek. Voor de aansluiting op het bovendek moet de brug tot een behoorlijke hoogte kunnen, zonder dat passagiers hier hinder van ondervinden. De nieuwe passagiersbrug- oplossing die sinds januari in gebruik is, is zo ontworpen dat passagiers nauwelijks iets merken van de stijging dan wel daling. Bovendien zijn de passagiersbruggen zo ontworpen dat ook kleinere vliegtuigen kunnen aanmeren bij deze gate, wat de flexibiliteit ten goede komt.

De gebruikers van gate E24 en eigenaar Schiphol hebben laten weten zeer content te zijn met de nieuwe oplossing.

Meer informatie

Voor meer informatie over dit project kunt u contact opnemen met Rob Kint.

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Abonneer u dan op ons iD e-zine.

11 februari 2019


Terug naar lijst