Terug naar insights

IJ-hal en Poortvrije Passage Amsterdam Centraal in gebruik

Station Amsterdam Centraal heeft sinds juni 2016 twee volwaardige entrees: de bestaande monumentale stationshal aan de centrumzijde en de moderne IJ-hal aan de kant van het water. Deze hal is gebouwd onder het busplatform over de volle breedte van het station. Het eerste deel hiervan is op 1 juni 2015 geopend. Zomer 2016 is het laatste deel in gebruik genomen.

Twee Poortvrije Passages, de IJ-passage en de Amstelpassage, vormen een zogenoemde ‘poortvrije-verbinding’ (geen ov-chipkaart nodig) tussen de IJ-zijde en centrumzijde van het station. Deerns zorgde voor de werktuigbouwkundige en elektrotechnische installaties en de bouwfysica. Bovendien heeft Deerns een klimaatstudie voor het hele station verricht en is de brandveiligheid onder de loep genomen. Voor de verschillende gebieden zijn aangepaste oplossingen bedacht die aansluiten bij de behoeften van de winkelende reizigers en bezoekers van het station.

De installaties
Deerns heeft voor de installaties van de IJ-hal en Poortvrije Passages een uniform maar flexibel ontwerp gemaakt. Een hele uitdaging gezien de aanwezigheid van bestaande kanalen en leidingen in de plafonds en de beperkte beschikbare ruimte voor installatietechnische componenten. Het ontwerp is gericht op de toekomst waarbij huurders kunnen en zullen wisselen. Zo kunnen de afzonderlijke winkeliers eenvoudig hun eigen installaties aansluiten voor verwarming, koeling, gas, water en elektra. Door het wegnemen of plaatsen van binnenwanden kunnen winkels groter of kleiner worden gemaakt zonder, tot op zekere hoogte, afbreuk of aanpassingen van de aangebrachte installatie te doen. Ook voor wat betreft andere benodigde en gewenste systemen, zoals ventilatie, data-, wifi-, transport- en sprinklersystemen zijn de voorzieningen en installaties ontworpen door Deerns.

IJ-hal
De IJ-hal is een transfergebied aan de IJ-zijde van het station met vele winkels en horecagelegenheden waar men tijdens de reis of vanuit de stad gebruik van kan maken. De hal vormt de verbinding tussen de verschillende vervoersmogelijkheden. Vanuit de hal stappen reizigers makkelijk over op trein, metro, bus, pont of taxi.

Door de grote openingen naar buiten en naar het bovengelegen busplatform moesten de winkels in dit gebied individueel geïsoleerd worden. Daarnaast was een van de eisen een aangenaam akoestisch klimaat. De ruimte is aangekleed met akoestisch harde plafondelementen, die het water van de IJ weerspiegelen. Door een goede indeling van deze panelen en het gebruik van geluidsabsorberende materialen heeft Deerns een zeer aangename akoestiek in de hal gerealiseerd. Trillingvrije en goed geïsoleerde plafonds beperken het geluid van de direct erboven gelegen treinen.

Poortvrije Passages
In de twee Poortvrije Passages zijn geen opgangen naar de treinperrons. Het is een warm en geklimatiseerd winkelgebied, omringd door gebouwdelen die in open verbinding staan met de buitenomgeving. De westelijke IJ-passage is het domein van onder andere mode, beauty en lifestyle. In de oostelijke Amstelpassage kunnen reizigers terecht voor een breed assortiment aan dagverse producten.

De passages moesten een aangenaam klimaat hebben voor de reiziger en het werkend personeel. Deerns heeft slim gebruik gemaakt van bouwkundige, installatietechnische en organisatorische maatregelen om het comfort en de veiligheid te vergroten. Door het effect van de wind op de binnenruimte zoveel mogelijk te beperken, is een aangenaam, geklimatiseerd winkelgebied ontstaan. Om het geluid van de erboven gelegen treinen zoveel mogelijk te dempen, zijn de plafonds goed geïsoleerd en trillingvrij gemaakt. Om bij een brand(melding) snelle rookontwikkeling te voorkomen zijn rookschermen geïnstalleerd die naar beneden komen en de rook bufferen

Wilt u meer weten over dit project? Neem dan contact op met Menno Hollander, projectmanager Vastgoed, Onderwijs en Cultuur.

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Abonneer u dan op ons iD e-zine.